Publicatie rapport Nationale Ombudsman
De Nationale Ombudsman heeft een rapport uitgebracht over de manier waarop de gemeente klachten heeft behandeld over de komst van een asielzoekerscentrum in Albergen. Hieronder kunt u het rapport raadplegen en leest u de reactie van het college hierop.
Reactie college Tubbergen op rapport Nationale ombudsman
Reactie gemeente Tubbergen
De gemeente Tubbergen neemt de conclusies van de Nationale ombudsman over de wijze van klachtbehandeling rondom de komst van het asielzoekerscentrum (azc) in Albergen serieus. Het rapport geeft aan dat een aantal inwoners zich onvoldoende gehoord heeft gevoeld en dat de afhandeling van klachten te lang heeft geduurd. Dat betreuren wij.
De komst van het azc in Albergen was de eerste gedwongen aanwijzing door het Rijk in Nederland. Dit leidde tot grote maatschappelijke onrust, een grote stroom van klachten en Woo-verzoeken, serieuze veiligheidsrisico’s en persoonlijke bedreigingen aan medewerkers, raadsleden en collegeleden. Vanuit die context hebben wij keuzes gemaakt. We zijn blij dat de Nationale ombudsman dit herkent en erkent. Achteraf constateren we dat onze aanpak als afstandelijk kon overkomen en dat een aantal inwoners zich niet gehoord voelde.
Wij willen leren van deze ervaring. Daarom werken wij aan verbeteringen in onze klachtbehandeling, zodat inwoners zich gehoord en serieus genomen voelen. Ook willen wij het gesprek met inwoners blijven voeren op een open en respectvolle manier.
Wij nemen het oordeel van de Nationale ombudsman dus zeer serieus. Dit was voor burgemeester Postma dan ook al eerder de reden om een afspraak met de nationale ombudsman, de heer Reinier van Zutphen, in te plannen. Dit gesprek zal in januari plaatsvinden in Den Haag.
Het is onze inzet om het vertrouwen, waar dat is geschaad, tussen inwoners en gemeente te herstellen. Dat doen we door beter te luisteren, transparant te zijn en samen te werken aan oplossingen. Alleen samen kunnen we vooruit.