Accommodatiebeleid

Algemeen

De gemeente Tubbergen werkt aan een accommodatiebeleid. In dit beleid staat hoe we omgaan met maatschappelijke gebouwen, zoals sporthallen, dorpshuizen, bibliotheek, voetbalcomplexen en andere plekken waar mensen samenkomen. Deze voorzieningen zijn belangrijk voor onze dorpen. Ze zorgen voor contact, beweging, cultuur en zorg. Ze maken een dorp leefbaar.

Waarom is dit nodig?

Maatschappelijke gebouwen spelen een grote rol in onze dorpen. Ze brengen mensen samen, bieden ruimte voor sport, cultuur, ontmoeting en zorg. Tegelijk zien we dat veel van deze gebouwen ouder worden en dat de wensen en mogelijkheden van onze samenleving veranderen.

Ook voor de gemeente is het belangrijk om keuzes goed te kunnen afwegen. De financiële ruimte is niet oneindig. Daarom willen we zorgvuldig en eerlijk omgaan met plannen en verzoeken rondom deze voorzieningen. Met dit beleid zorgen we ervoor dat we als gemeente duidelijk, open en toekomstgericht kunnen handelen – sámen met inwoners, verenigingen en andere betrokkenen.

Wat staat er in het strategisch accommodatiebeleid?

In het beleid komt onder andere te staan:

  • welke gebouwen er zijn en wat hun functie is;
  • hoe we omgaan met geld, onderhoud, subsidies en eigendom;
  • welke rol de gemeente heeft, en welke rol bijvoorbeeld een stichting of sportvereniging heeft;
  • hoe we bepalen welke gebouwen belangrijk zijn voor een kern;
  • hoe we eerlijk beslissen over nieuwe ideeën of verzoeken uit de samenleving.

We vragen ook anderen om mee te denken

We maken dit beleid niet alleen. We gaan ook in gesprek met anderen. Denk aan stichtingen, kerkbesturen, sportverenigingen en andere organisaties. We houden interviews met maatschappelijke partijen die actief zijn in onze dorpen. Ook de gemeenteraad, het college en verschillende overleggroepen betrekken we.

Wat willen we bereiken?

Met dit beleid wil de gemeente Tubbergen toekomstbestendige keuzes maken. Over gebouwen, maar vooral ook over hoe we samenwerken. We willen:

  • duidelijkheid voor iedereen;
  • goede afwegingen kunnen maken bij vragen en plannen;
  • sterke voorzieningen behouden die écht iets betekenen voor onze inwoners;
  • bijdragen aan positieve gezondheid, kansengelijkheid en een sterke sociale omgeving.

Tijdlijn

Tijdlijn

Fase 1

Inventarisatie en analyse

Planning: juli t/m september 2025

Fase bestaat onder andere uit:

  • Analyse bestaande documenten en gegevens
  • Digitale vragenlijst voor eigenaren/beheerders
  • Interviews
  • Bijeenkomst klankbordgroep, college, raad

Fase 2

Visie en gewenste situatie

Planning: september 2025 t/m februari 2026

Fase bestaat onder andere uit:

  • Opstellen visie
  • Rol van de gemeente in beeld
  • Opstellen afwegingskader
  • Bijeenkomst klankbordgroep

Fase 3

Besluitvorming

Planning: maart t/m april 2026

Fase bestaat onder andere uit:

  • Besluitvorming college en raad