Persoonlijke Internet Pagina

PIP staat voor Persoonlijke Internet Pagina

Persoonlijke Internet Pagina

PIP staat voor Persoonlijke Internet Pagina. U logt op deze pagina in met uw persoonlijke DigiD-gegevens (bedrijven met eHerkenning). Op uw PIP vindt u:

  • uw persoonlijke gegevens voor zover deze bekend zijn bij de gemeente. Dit is bijvoorbeeld uw naam, geboortedatum en adresgegevens.
  • uw WOZ- en belastinggegevens
  • uw zaken; alle (aan)vragen of meldingen die u via DigiD (inwoners) of eHerkenning (bedrijven) bij de gemeente heeft gedaan, of die nog lopen.
     

Mijn PIP activeren
Om uw PIP te kunnen gebruiken dient u deze eenmalig te activeren. Dit kunt u hier doen.  

Uw melding makkelijk, snel en inzichtelijk via uw PIP
Op onze website kunt u via uw PIP met DigiD (inwoners) of eHerkenning (bedrijven) bepaalde (aan)vragen of meldingen aan ons doorgeven. Dit gaat makkelijk en snel. Bovendien ziet u gelijk welke informatie de gemeente nodig heeft om uw (aan)vraag of melding te behandelen. Hoe het doorgeven van een (aan)vraag of melding precies werkt leest u hiernaast.

U kunt uw (aan)vraag of melding altijd terugvinden in uw PIP. U logt in in uw PIP en vindt uw (aan)vraag of melding onder ‘mijn zaken’. U kunt hier de voortgang van uw (aan)vraag of melding bekijken. U ziet dan bijvoorbeeld of de gemeente uw (aan)vraag of melding al in behandeling heeft genomen, of de (eventuele) documenten die u heeft bijgevoegd al zijn getoetst. Heeft u nog een vraag over uw (aan)vraag of melding, of wilt u een opmerking maken, dan kunt u dit doen via de PIP. Uw vraag komt dan rechtstreeks bij de juiste persoon: de ambtenaar die uw (aan)vraag of melding behandelt.

Ik heb een vraag over de (aan)vraag/melding die ik via DigiD (inwoners) of eHerkenning (bedrijven) heb gedaan.
U kunt uw vraag stellen op uw PIP onder ‘mijn zaken’. Klik op de zaak waar u een vraag over heeft en scrol naar onderen. Onder ‘contact’ kunt u uw vraag stellen en versturen.

Heeft u liever telefonisch contact dan kan dat natuurlijk ook. U kunt hiervoor naar het Klant Contact Centrum van de gemeente bellen (0546 628000 ). Houd het zaaknummer bij de hand, zo kan de ambtenaar direct bekijken om welke zaak het gaat en wie de zaak in behandeling heeft.

Welke (aan)vragen en meldingen kan ik via de PIP volgen?
U kunt (nog) niet alle (aan)vragen en meldingen volgen via uw PIP. Er wordt op dit moment gewerkt om dit voor steeds meer (aan)vragen en meldingen mogelijk te maken.

Indien u uw (aan)vraag of melding kunt volgen op uw PIP dan staat dit er op onze website bij vermeld.

Hoe registreer ik mijn (aan)vraag of melding om deze via de PIP te volgen? Klik hier voor een stap voor stap beschrijving.

Vragen?
Voor vragen over PIP kunt u terecht bij ons Klant Contact Centrum, telefonisch via 0546 628000 of per mail via gemeente@tubbergen.nl

Wat is DigiD?

DigiD staat voor Digitale Identiteit. Met uw DigiD kunt u inloggen op websites van de overheid en in de zorg. De overheid heeft DigiD geïntroduceerd om overheidsdiensten online mogelijk te maken. Het is een middel om uzelf op het internet te identificeren. De DigiD is een soort elektronische handtekening, waarmee u bewijst dat u daadwerkelijk de persoon bent die u beweert te zijn. De DigiD bestaat uit een gebruikersnaam en een wachtwoord. Beide mag u zelf bedenken.

Bij de gemeente Tubbergen kunt u inloggen met uw DigiD inlogcode. Daarmee kunt u een aantal producten online aanvragen of een melding maken. Uw (aan)vragen en meldingen kunt u volgen in uw Persoonlijke Internet Pagina (PIP).

U kunt zelf uw DigiD aanvragen op www.digid.nl. Op aanvraag ontvangt u van DigiD hiervoor een inlogcode.

Wilt u meer weten over aanvragen, activeren, of heeft u een probleem met uw DigiD inlogcode, u vindt alle informatie bij www.digid.nl 

Wat is eHerkenning?

eHerkenning is een digitale identificatie voor uw organisatie, net zoals burgers zich identificeren met DigiD. Met eHerkenning krijgt uw organisatie de digitale bevoegdheid om bij de gemeente Tubbergen bepaalde (aan)vragen en meldingen in te dienen. Het is een soort toegangspoort die controleert of u daadwerkelijk bent wie u zegt dat u bent, maar ook of u mag doen wat u wilt doen. Kijk voor meer informatie op de website www.eherkenning.nl

Wat zijn de voordelen van eHerkenning?
Door middel van eHerkenning wordt het eenvoudiger om online zaken te doen met verschillende overheden en bedrijven. U kunt met één inlogmiddel, een eHerkenningsmiddel, veilig inloggen bij alle aangesloten organisaties. U hoeft dan niet meer voor elke organisatie een ander inlogmiddel te gebruiken.

Een aantal andere voordelen zijn:

  • U heeft een persoonlijke internetpagina (pip), waarop u uw (aan)vraag of melding kunt volgen en inzien.
  • eHerkenning wordt een steeds belangrijker inlogmiddel om zaken te doen met de overheid.
  • U bespaart tijd en kosten, doordat u zich voor de meeste zaken niet meer aan de balie van het gemeentehuis hoeft te melden.
  • U bespaart veel papierwerk door online aan te vragen.
  • Voor de vervolgaanvraag hoeft u uw organisatiegegevens alleen maar te controleren, deze worden automatisch voor u ingevuld.


Hoe vraagt u eHerkenning aan?
Er zijn verschillende leveranciers voor eHerkenning. Hier vindt u een leveranciersoverzicht en kunt u uw keuze voor een leverancier en betrouwbaarheidsniveau maken. LET OP! U bent verplicht om minimaalniveau 2+ af te nemen om bij de gemeente Tubbergen (aan)vragen te doen.

U kunt voor uitleg hier een grafisch weergegeven stappenplan bekijken. Klik hier voor een uitgeschreven stappenplan.

Informatie of vragen?
Heeft u vragen over eHerkenning, neem dan contact op met uw leverancier of kijk op www.eherkenning.nl