Veel gestelde vragen verkiezingen

Algemeen

Op woensdag 29 oktober 2025 worden de vervroegde verkiezingen voor de Tweede Kamer gehouden. Hier leest u veel gestelde vragen en antwoorden.

Locaties en openingstijden stembureaus

Locaties en openingstijden stembureaus

Hieronder ziet u de lijst met stembureaus in de gemeente Tubbergen: 

Naam stembureau Toegankelijk voor minder validen Straat / huisnummer Postcode  Plaats  
Gemeentehuis Ja Raadhuisplein 1 7651 CV Tubbergen  
De Delle Ja Hattinkstraat 4 7651 CL Tubbergen  
Sportcentrum de Vlaskoel Ja Sportlaan 4 7651 LD Tubbergen  
De Aanleg Ja De Aanleg 7 7678 VZ Geesteren  
Zaal Kottink Ja Dorpsstraat 36 7678 AW Geesteren  
Kulturhoes de Spil Fleringen Ja Oldenzaalseweg 86 7666 LH Fleringen  
t Eschhoes Ja Hooidijk 21 7661 RA Vasse  
Zaal Morshuis Ja Ootmarsumseweg 159 7665 RX Albergen  
Clubgebouw Concordia Ja Refterstraat 3 7665 AB Albergen  
Rabo Kultuurhoes Reutum Ja Kerkstraat 77 7667 PV Reutum  
Zaal Waaijer Ja Hardenbergerweg 275 7679 VM Langeveen  
Zaal Peddemors Ja Manderveenseweg 72 7664 VV Manderveen  
Zaal KampkuiperJaAlmeloseweg 1137615 NAHarbrinkhoek
Sporthal de Ransuil Ja Vinckenweg 41 7678 TB Geesteren 
Dorpshuis de Haambrink (NIEUW)JaAlmeloseweg 2117614 LA Mariaparochie 

Op 29 oktober 2025 zijn de stembureaus geopend van 7.30 uur t/m 21.00 uur. 

Dit wordt 14 dagen van tevoren bekend gemaakt.* 

*Het mobiele stembureau is alleen toegankelijk voor bewoners en werknemers van de verpleeg- en verzorgingstehuizen die bezocht worden. 

Alles wat u moet weten over stemmen

Alles wat u moet weten over stemmen

Met uw stempas en identiteitsbewijs kunt u in één van de 15 stembureaus in de gemeente Tubbergen uw stem uitbrengen. Op uw stempas staat het stembureau dat dicht bij uw woonadres is. Maar u kunt ook bij een ander stembureau in de gemeente stemmen. Een lijst van alle stembureaus in de gemeente Tubbergen staat ook op de website en op de achterzijde van de kandidatenlijst.

Ja, voor de verkiezingen van de Tweede Kamer kunt u uw stem uitbrengen in alle gemeenten in heel Nederland. Om uw stem in een andere gemeente uit te brengen heeft u een kiezerspas nodig. Met een kiezerspas kan in heel Nederland worden gestemd.


 

1: Schriftelijk

U kunt hiervoor het aanvraagformulier kiezerspas (K 6-1) gebruiken. Deze kunt u vinden op de pagina: www.tubbergen.nl/tweede-kamerverkiezingen-2025. U kunt dit formulier downloaden, printen, invullen, ondertekenen en sturen naar: 

Gemeente Tubbergen
T.a.v. team burgerzaken
Raadhuisplein 1
7651 CV Tubbergen

Het aanvraagformulier is ook verkrijgbaar in het gemeentehuis bij het team Burgerzaken, Raadhuisplein 1 in Tubbergen. Een kiezerspas kan schriftelijk tot uiterlijk vijf dagen (vrijdag 24 oktober 2025) voor de stemming aangevraagd worden. 

2: Mondeling 

Bij de balie Burgerzaken in het gemeentehuis van Tubbergen kunt u een kiezerspas aanvragen. Dit kan tot uiterlijk dinsdag 28 oktober 2025 12:00 uur! U moet hiervoor een geldig identiteitsbewijs meenemen (deze mag niet verlopen zijn). 

U moet hiervoor een afspraak maken. Dit kan via de website, www.tubbergen.nl. Kies voor de activiteit “aanvragen vervangende stempas”, en selecteer een datum en een tijdstip. 

3: Digitaal 

U kunt op onze website www.tubbergen.nl/tweede-kamerverkiezingen-2025 met behulp van DigiD een kiezerspas aan te vragen.  

Neem uw stempas en uw identiteitsbewijs mee. Zonder identiteitsbewijs en stempas kunt u geen stem uitbrengen. Dit is om te voorkomen dat iemand met de stempas van een ander gaat stemmen. 

  • een Nederlands paspoort;
  • een Nederlandse identiteitskaart;   
  • een Nederlands rijbewijs. 

 Geldige identiteitsbewijzen voor de verkiezingen van de Tweede Kamer zijn: 

  • Geldig paspoort of identiteitskaart* 

*Uw paspoort of identiteitskaart mag niet langer dan 5 jaar verlopen zijn. Een paspoort of identiteitskaart waarop staat “geldig tot 30 oktober 2020” of elke andere latere datum kan bij deze verkiezingen gebruikt worden. 

Kunt u op 29 oktober 2025 niet zelf stemmen of bent u tijdelijk in het buitenland (bijvoorbeeld voor uw werk of stage)? Dan kan iemand anders voor u stemmen. Die persoon moet dan wel mogen stemmen. Wilt u dat iemand anders voor u stemt, dan moet u diegene machtigen. Dit kan op drie manieren: 

1: Via een onderhandse volmacht 

Hiermee verleent de ene kiezer (volmachtgever) een volmacht aan een andere kiezer (gemachtigde), door het invullen van de achterkant van de stempas. De gemachtigde kan dus stemmen voor de volmachtgever. De gemachtigde brengt de stem van de volmachtgever tegelijkertijd met zijn/haar eigen stem uit. Hij/zij moet ook een kopie van een identiteitsbewijs van de volmachtgever laten zien. 

Voorwaarden onderhandse volmacht 

  • Zowel de volmachtgever als de gemachtigde wonen in de gemeente Tubbergen.
  • De gemachtigde neemt bij het stemmen de ingevulde stempas mee.
  • De gemachtigde neemt bij het stemmen een kopie mee van het identiteitsbewijs van de volmachtgever. Dit is een Nederlands paspoort, identiteitsbewijs of een rijbewijs. 

Het identiteitsbewijs moet geldig zijn; er moet op staan “geldig tot 30 oktober 2020” of elke latere datum. Een goed leesbare foto van het identiteitsbewijs op bijvoorbeeld de smartphone is ook voldoende. 

  • De gemachtigde mag voor maximaal twee anderen stemmen.
  • Als de volmachtgever toch zelf wil stemmen moet hij zijn stempas weer terugvragen van de gemachtigde. Met deze stempas kan hij weer stemmen.
  • De volmachtgever kan zijn volmacht intrekken totdat de gemachtigde heeft gestemd.     

 Let op! Als u iemand wilt machtigen voordat u uw stempas heeft ontvangen moet u een schriftelijke volmacht aanvragen. 

2: Via een schriftelijke volmacht (Formulier L8) 

Hiervoor dient de kiezer (volmachtgever) een schriftelijk verzoek in bij de gemeente Tubbergen tot het machtigen van een andere kiezer (gemachtigde) om voor hem/haar te stemmen. Als u geen geldig identiteitsbewijs heeft is dit de enige manier om uw stem uit te brengen. 

Voorwaarden schriftelijke volmacht:

  • De gemachtigde hoeft, anders dan bij een onderhandse volmacht, niet in dezelfde gemeente te wonen;
  • De gemachtigde moet de stem van de volmachtgever tegelijk uitbrengen met zijn/haar eigen stem;
  • De gemachtigde mag voor maximaal twee anderen stemmen;
  • Het is niet mogelijk om een schriftelijke volmacht in te trekken;    
  • Als iemand een andere persoon machtigt, mag hij/zij zelf niet meer stemmen. 
 Hoe vraag ik een schriftelijke volmacht aan? 

U kunt hiervoor het aanvraagformulier ‘verzoek om bij volmacht te stemmen’ via www.tubbergen.nl/tweede-kamerverkiezingen-2025 downloaden. Het aanvraagformulier is ook verkrijgbaar bij de receptie in het gemeentehuis, Raadhuisplein 1 in Tubbergen. U en de persoon die voor u gaat stemmen vullen allebei een deel van dit formulier in. Het aanvraagformulier moet uiterlijk vrijdag 24 oktober 2025 door de gemeente zijn ontvangen. Het is bij een schriftelijke volmacht niet nodig om een kopie van een geldig identiteitsbewijs mee te sturen. Als het verzoek is goedgekeurd, ontvangt de gemachtigde een volmacht bewijs waarmee hij/zij namens u kan stemmen. Dit volmacht bewijs moet de gemachtigde meenemen naar het stembureau. 

3: Digitaal 

U kunt op onze website www.tubbergen.nl/tweede-kamerverkiezingen-2025 met behulp van DigiD een volmacht aanvragen. 

Alles over uw stempas en identiteitskaart

Alles over uw stempas en ID

Bent u uw identiteitsbewijs kwijt of is het gestolen? Dan kunt u uw stem uitbrengen door een kopie te laten zien van de verklaring van vermissing die is opgemaakt door de gemeente. Daarnaast moet u een pasje of document met uw naam en foto laten zien. 

 U kunt alleen uw stem uitbrengen door een ander dit voor u te laten doen. Dit moet u aanvragen via een volmacht. 

Heeft u geen stempas ontvangen? Bent u uw stempas kwijt? Of is uw stempas beschadigd? Dan kunt u een nieuwe stempas aanvragen. 

Een nieuwe stempas aanvragen kan op drie manieren:

1: Schriftelijk (Formulier J 8) 

Het aanvraagformulier vervangende stempas kunt u via www.tubbergen.nl/tweede-kamerverkiezingen-2025 downloaden, printen, invullen, ondertekenen en versturen naar:

Gemeente Tubbergen
T.a.v. team burgerzaken
Raadhuisplein 1
7651 CV Tubbergen

Dit formulier moet uiterlijk vrijdag 24 oktober 2025 door het team Burgerzaken zijn ontvangen. U moet hierbij een kopie van een geldig (max. 5 jaar verlopen) identiteitsbewijs meesturen. De nieuwe stempas kan alleen worden toegezonden naar het officiële woonadres waar u staat ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP). 

2: Mondeling

Bij de balie Burgerzaken in het gemeentehuis van Tubbergen kunt u een vervangende stempas aanvragen. 

U moet hiervoor een afspraak maken. Dit kan via de website www.tubbergen.nl. Kies voor de activiteit “aanvragen vervangende stempas”, en selecteer een datum en een tijdstip.

Dit kan uiterlijk dinsdag 28 oktober 2025 tot 12:00 uur! U moet hiervoor een geldig identiteitsbewijs meenemen (deze mag niet verlopen zijn).

Bent u dinsdag 28 oktober 2025 na 12:00 uur uw stempas kwijt? Dan kunt u niet stemmen!

3: Digitaal

U kunt op onze website www.tubbergen.nl/tweede-kamerverkiezingen-2025 met behulp van DigiD digitaal een vervangende stempas aanvragen. 

Woont u nog steeds in de gemeente Tubbergen? Met uw stempas en identiteitsbewijs kunt u uw stem uitbrengen bij alle stembureaus binnen de gemeente Tubbergen. Bent u verhuisd naar een andere gemeente, dan kunt u uw stempas om laten zetten in een kiezerspas.

 


 

Ja, u kunt uw stem uitbrengen, ook al woont u (tijdelijk) in het buitenland. 

Woont u definitief in het buitenland?

Woont u in het buitenland? En wilt u bij de verkiezingen vanuit het buitenland stemmen? Registreer u dan als kiezer buiten Nederland. U krijgt de documenten om te stemmen toegestuurd. Vraag hier uw registratie aan via de gemeente Den Haag.(link is extern)

Voorwaarden
U kunt stemmen voor de verkiezing van de leden van de Tweede Kamer, het Europees Parlement en het kiescollege niet-ingezetenen als u:

  • buiten Nederland woont en niet bent ingeschreven in een Nederlandse gemeente
  • de Nederlandse nationaliteit heeft
  • 18 jaar of ouder bent

De gemeente Den Haag beoordeelt uw aanvraag en stuurt u een briefstembewijs toe op het tijdelijke buitenlandse adres. 

Registreren voor de Tweede Kamerverkiezing van 29 oktober 2025 is niet meer mogelijk. Dit kon tot en met 17 september. U kunt zich wel registreren voor alle verkiezingen in de toekomst.

Woont u tijdelijk in het buitenland?

Bent u tijdens de Tweede Kamerverkiezing in het buitenland? Bijvoorbeeld voor werk of studie? En staat u nog wel ingeschreven in een Nederlandse gemeente? Stem dan met een volmacht of per brief.

  • Stemmen per brief

U kunt ook per brief stemmen vanuit uw tijdelijke buitenlandse adres. U vraagt hiervoor een briefstembewijs aan bij de gemeente Den Haag.

Uw complete aanvraag moet op zijn laatst woensdag 1 oktober 2025 (23.59 uur Nederlandse tijd) binnen zijn bij de gemeente Den Haag:
  1. Vraag een briefstembewijs aan
    Vul het formulier in op deze pagina. U krijgt een e-mail als de gemeente uw aanvraag heeft ontvangen.
  2. U krijgt het briefstembewijs
    U krijgt een bevestiging dat u het briefstembewijs krijgt.
Aanvragen

Aanvragen kan via de website van de gemeente Den Haag.

Aanvragen kan tot uiterlijk woensdag 1 oktober 2025.

Helaas, vandaag kunt u uw stem niet meer uitbrengen. Ook als u zich meldt bij uw vertrouwde stembureau en uw identiteitsbewijs laat zien, kunt u geen stempas krijgen.

Algemene informatie

Algemene informatie

Verkiezingen voor de Tweede Kamer vinden eens in de vier jaar plaats of vaker als het kabinet valt. De Tweede Kamer vormt samen met de Eerste Kamer het Nederlandse parlement (in de grondwet Staten-Generaal genoemd). De Tweede Kamer bestaat uit 150 leden. De belangrijkste taken van de Tweede Kamer zijn: het controleren van de regering en het maken van nieuwe wetten.  

Deze kandidatenlijst volgt nog. 

Wanneer mag ik stemmen voor de Tweede Kamerverkiezingen?

  • U bent op de dag van de kandidaatstelling - maandag 15 september 2025 - inwoner van de gemeente Tubbergen(u staat op die dag ingeschreven in de gemeente);
  • U heeft de Nederlandse nationaliteit;
  • U bent niet uitgesloten van het kiesrecht;
  • U bent op de dag van de stemming (29 oktober 2025) 18 jaar of ouder. 

Uw stempas wordt uiterlijk woensdag 15 oktober 2025 bij u thuisbezorgd. Heeft u op 15 oktober 2025 geen stempas ontvangen dan kunt u bij het team Burgerzaken van de gemeente Tubbergen een vervangende stempas aanvragen. 

U ontvangt uiterlijk 24 oktober 2025 de kandidatenlijst thuis. Heeft u op 24 oktober nog geen kandidatenlijst ontvangen dan kunt u een kandidatenlijst afhalen bij de receptie in het gemeentehuis in Tubbergen.