Alcoholvergunning
Algemeen
Horecabedrijven en slijtersbedrijven hebben een vergunning nodig om alcoholhoudende dranken te schenken of verkopen. Dit staat in de Alcoholwet. Op deze pagina leest u hoe u een alcoholvergunning aanvraagt, welke gegevens u moet inleveren, wat de kosten zijn en wat u moet doen als u uw bestaande vergunning wilt veranderen. Heeft u vragen? Neem dan gerust contact op met het team APV & bijzondere wetten.
Onderscheid commerciële horecabedrijven en paracommerciële horecabedrijven
Er zijn twee soorten horecabedrijven: commerciële en paracommerciële horecabedrijven. Het verschil zit in het doel en de manier van bedrijfsvoering. Commerciële horecabedrijven (zoals cafés en restaurants) zijn gericht op het maken van winst, terwijl paracommerciële horecabedrijven (zoals sportkantines en buurthuizen) een ander hoofddoel hebben, bijvoorbeeld sport of sociaal-culturele activiteiten. Het schenken van alcohol is daarbij een bijzaak. Op basis van de Alcoholwet zit er ook een verschil in hoe u een alcoholvergunning aanvraagt.
Alcoholvergunning commerciële horecabedrijven en slijtersbedrijven
U vraagt een alcoholvergunning aan door een aanvraagformulier in te vullen. Dit formulier vindt u onder het kopje aanvragen. U kunt het formulier ook digitaal invullen. Bij uw aanvraag moet u een aantal documenten meesturen:
- Een verklaring leidinggevende van alle leidinggevenden
- Een plattegrond van uw horecabedrijf (met de ruimtes en/of terrassen waar u alcohol wilt schenken) of uw slijtersbedrijf (met daarop de verkoopruimte(s))
- Een volledig ingevulde en ondertekend Bibob-vragenlijst vergunningen Alcoholwet (alleen voor commerciële horecabedrijven). In het formulier wordt nog om extra bijlagen gevraagd
De behandeling van uw aanvraag duurt meestal 8 weken, als alle documenten compleet zijn. Ontbreekt er iets? Dan vragen wij de ontbrekende documenten bij u op. De behandeling stopt dan tijdelijk, totdat wij de ontbrekende documenten hebben ontvangen.
Alcoholvergunning paracommerciële horecabedrijven
U vraagt een alcoholvergunning aan door een aanvraagformulier in te vullen. Dit formulier vindt u onder het kopje aanvragen. U kunt het formulier ook digitaal invullen. Bij uw aanvraag moet u een aantal documenten meesturen:
- Een verklaring leidinggevende van minimaal twee leidinggevenden
- Een ondertekend bestuursreglement. Hierin staat hoe er in uw horecabedrijf op een verantwoorde manier alcohol wordt geschonken, met aandacht voor sociale hygiëne
- Een plattegrond van uw horecabedrijf (met de ruimtes en/of terrassen waar u alcohol wilt schenken)
De behandeling van uw aanvraag duurt meestal 6 maanden, als alle documenten compleet zijn. Dit komt omdat de Alcoholwet voorschrijft dat hierbij een speciale procedure wordt gevolgd: de uniforme openbare voorbereidingsprocedure uit de Algemene wet bestuursrecht. Ontbreekt er iets? Dan vragen wij de ontbrekende documenten bij u op. De behandeling stopt dan tijdelijk, totdat wij de ontbrekende documenten hebben ontvangen.
Wijzigingen in een bestaande alcoholvergunning
Nieuwe eigenaar of andere ondernemingsvorm
Een alcoholvergunning hoort altijd bij de persoon of het bedrijf dat de vergunning heeft aangevraagd én bij het pand. U kunt de vergunning dus niet overdragen aan iemand anders. Verandert de ondernemingsvorm (bijvoorbeeld van een eenmanszaak naar een BV)? Dan moet u een nieuwe alcoholvergunning aanvragen.
Veranderingen aan het horecapand
Past u uw horecapand zo aan dat de inhoud van de vergunning niet meer klopt? Meld dit dan binnen één maand na de verbouwing bij ons. Het meldingsformulier hiervoor vindt u onder het kopje aanvragen.
Wijzigingen in leidinggevenden
Bij uw vergunning hoort een lijst met alle leidinggevenden. Verandert er iets in deze lijst, bijvoorbeeld doordat iemand vertrekt of een nieuwe leidinggevende begint? Meldt dit dan bij ons. Het meldingsformulier hiervoor vindt u onder het kopje aanvragen.
Schenken van alcohol tijdens evenementen
Wilt u (zwak) alcoholhoudende drank schenken tijdens een evenement? Dan heeft u een ontheffing nodig. Dit mag alleen bij een bijzondere gelegenheid die kort duurt, maximaal twaalf dagen. U kunt de ontheffing meteen aanvragen bij de aanvraag van uw evenementenvergunning. Meer informatie vindt u op: https://www.tubbergen.nl/evenement-organiseren.
Aandachtspunten
Voorwaarden uit de Alcoholwet
In de Alcoholwet staan regels waaraan horecabedrijven, slijtersbedrijven en hun leidinggevenden moeten voldoen. Voor leidinggevenden geldt dat zij: minimaal 21 jaar oud moeten zijn, een verklaring sociale hygiëne hebben die geregistreerd staat in het register sociale hygiëne, van goed gedrag zijn en niet onder curatele staan. Voor horecabedrijven geldt: er moet minimaal één ruimte zijn van 35 m2 waar u alcohol gaat schenken. Voor slijtersbedrijven geldt: er moet minimaal één ruimte zijn van 15m2 waar u alcohol wilt verkopen. Voor beiden geldt dat het pand moet voldoen aan de eisen uit het Besluit bouwwerken leefomgeving.
Regels voor paracommerciële horecabedrijven
De gemeente Tubbergen heeft in de Alcoholverordening regels gesteld om oneerlijke concurrentie te voorkomen. Hierin zijn voor paracommerciële horecabedrijven regels gesteld over onder andere schenktijden, het verbod op het verstrekken van alcoholhoudende dranken tijdens privébijeenkomsten en bijeenkomsten van derden en het verbod op aanbieden van verhuur van pand en inventaris voor privébijeenkomsten en bijeenkomsten van derden. De volledige Alcoholverordening vindt u hier: https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR715315.
Kosten
Voor het in behandeling nemen van een vergunning en/of ontheffing worden leges in rekening gebracht. De kosten zijn:
Alcoholvergunning (artikel 3 Alcoholwet) | €357,00 |
Wijziging inrichting (artikel 30 Alcoholwet) | €79,80 |
Wijziging aanhangsel (artikel 30a Alcoholwet) | €79,80 |
Aanvragen
Hopelijk heeft u de informatie hierboven goed gelezen. Heeft u toch nog vragen? Neem dan gerust contact op met het team APV & Bijzondere wetten. Wilt u een alcoholvergunning aanvragen?
Dat kan op twee manieren:
- digitaal met eHerkenning of DigiD via de knoppen hieronder
- met een formulier dat u kunt downloaden onderaan deze pagina
Let op! Bij het doen van een digitale aanvraag om een alcoholvergunning, is het van belang eerst de op te voeren leidinggevenden digitaal een verklaring leidinggevende te laten invullen.
Gebruik eHerkenning als u als bedrijf, stichting of vereniging deze aanvraag wilt indienen. Gebruik DigiD als u als particulier deze aanvraag wilt indienen.
Verklaring leidinggevende
Inloggen met DigiDDownloads
De formulieren kunnen ingediend worden via het beveiligde e-mailadres bibob@noaberkracht.nl. Als u stukken persoonlijk wilt overhandigen, neem dan contact op met het team APV & bijzondere wetten.