Column: Paspoort

Publicatiedatum: 
20 jun 2017

Vakantievoorpret is vaak net zo leuk als de vakantie zelf. Waar gaan we naartoe? Wat nemen we mee? We maken de caravan schoon, schaffen vliegtickets aan, kopen wandelschoenen, informatiegidsjes en als we ver weg gaan zorgen we ervoor dat we tijdig de nodige vaccinaties krijgen. En dan, als de vertrekdatum nadert denken we opeens aan onze paspoorten. Even checken en….nee hè, hij is verlopen!

Snel naar het gemeentehuis om daar aan te sluiten in een lange wachtrij van lotgenoten die ook op het laatste moment aan hun allerbelangrijkste persoonsdocument dachten. Heeft u geluk, dan hoeft u alleen maar lang in de rij te staan en ontvangt u uw paspoort op tijd. Kwam u te laat tot de ontdekking dat hij verlopen is, dan heeft u echt pech, want dan kan u niet weg.

De afdeling burgerzaken denkt met u mee. Iedere inwoner van de gemeente Tubbergen ontvangt ongeveer vier weken voor het verlopen van zijn of haar paspoort een brief met een reminder om het paspoort tijdig te vernieuwen. Desondanks zijn er op dit moment nog altijd ongeveer 1000 inwoners in het bezit van een verlopen paspoort of identiteitskaart. Stel dat de helft daarvan wel op vakantie gaat, dan kunt u snel uitrekenen hoelang de wachtrijen de komende tijd zullen zijn.

In principe ligt de verantwoording voor het verlengen van een paspoort natuurlijk bij de bezitter ervan. Toch zet ons deze jaarlijks terugkerende zomerdrukte aan het denken. Wij helpen u het verlengen te onthouden door het sturen van een brief. Maar is dat voldoende? Of is hiervoor een betere manier? En wat zou dat dan zijn? Op welke manier kunnen we u het beste bereiken? Per brief, per mail of door lange stukken in de krant? Via een appje op uw telefoon dat u dagelijks plaagt totdat u uw paspoort daadwerkelijk hebt verlengd? Of bestaat er een veel betere werkwijze? Wij horen het graag, dus laat het ons weten!

Cartoon college
Licentie: 
Standaard licentie
Auteur: 
-