Column: Dienstverlening

Publicatiedatum: 
12 sep 2017

Als gemeente streven wij naar een goede dienstverlening. Dat klinkt mooi, maar wat is dat nou eigenlijk precies, een goede dienstverlening? Daarover spraken wij vorige week met onze gemeenteraad en een aantal van onze ambtenaren.

Een interessante avond in een goede sfeer, en waarbij onze gemeenteraad zich uitstekend opwierp als uw volksvertegenwoordiger. Want het blijkt dat u niet schroomt om met de raadsleden in gesprek te gaan over zaken die niet goed gaan in onze dienstverlening. Goed dat u met de raadsleden contact zoekt en aangeeft wat u belangrijk vindt. Jammer is wel dat dingen die ergernis opwekken kennelijk vaker en veelvuldiger besproken worden dan positieve ervaringen, maar zo is het leven nu eenmaal.

Het was een boeiende avond met veel interactie en we zijn benieuwd of u zich herkent in de conclusie. De belangrijkste voorwaarde voor een goede dienstverlening blijkt namelijk het scheppen van heldere verwachtingen te zijn, waarbij maatwerk, meedenken en pro-activiteit op prijs gesteld worden. Ook aan een goede bereikbaarheid, zowel persoonlijk, telefonisch als digitaal, wordt veel waarde gehecht.

Allemaal zaken waarvan we ons eigenlijk al wel bewust zijn, maar waaraan we blijvend moeten werken. Oftewel, zoals één van onze ambtenaren het zo treffend samen vatte: ‘wij moeten ons steeds realiseren dat veel inwoners hier komen om hun droom in vervulling te laten gaan. Voor ons is het gebeuren rondom een bouwvergunning dagelijkse kost, maar voor de aanvrager is het iets heel bijzonders.’

Het was mooi om op deze manier met elkaar te praten, vragen te stellen en uitleg te geven en te krijgen. Tijdens zo’n avond realiseer je je ook weer eens goed hoe belangrijk het is om het samen te doen. En dat het, hoe je je best ook doet, altijd beter kan. Dus ….. vind u dat we iets kunnen verbeteren, laat het ons weten!

Cartoon college
Licentie: 
Standaard licentie
Auteur: 
-